اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

100 چهره‌ی قدرتمند دنیای هنر کدام‌ها هستند؟

 

 

کیوریتور سوییسی، هانس اولریش اوبریست، در پانزدهمین فهرست سالانه‌ی نشریه‌ی ArtReview در میان ۱۰۰ چهره‌ی قدرتمند جهان هنر، در جایگاه نخست قرار گرفت.


آکادمی هنر - اوبریست مدیر هنری گالری‌های سرپنتین لندن است، اما همانگونه که ArtReview می‌نویسد: «این نقش رسمی چیز کمی درباره‌ی این که این کیوریتور سوییسی چه کاری انجام می‌دهد، می‌گوید… اوبریست برای نادیده گرفتن محدودیت‌های زمان و مکان جغرافیایی مشهور است، و یک موسسه‌ی واحد نمی‌تواند امیدوار باشد که تمام گستره‌ی فعالیت‌های او را در خود جای دهد.»

 

لیست صد نفره‌ی قدرتمندان جهان هنر، به عنوان تحلیلی سنجیده در مورد این که معنای قدرت در بازه‌ی زمانی مشخصی در جهان هنر معاصر چیست، هر ساله پس از مشورت با هیئتی بین‌المللی از نویسندگان، هنرمندان، کیوریتورها و منتقدین تدوین می‌شود.

 

این رتبه‌بندی بر اساس تاثیر بین‌المللی افراد و گروه‌های هنری بر تولید و اشاعه‌ی هنر و ایده‌ها، در جهان هنر و فراتر از آن، طی ۱۲ ماه، تعیین می‌شود. امسال سه هنرمند در میان ۱۰ چهره‌ی برتر دیده می‌شوند. هیتو اشتایرل، هنرمند آلمانی که رویکرد نظری‌اش دنباله‌روهای بین‌المللی داشته، در جایگاه هفتم ایستاده است؛ عکاس آلمانی، وولفگانگ تیلمانز به رتبه نهم ارتقا یافته و آی وی‌وی چینی هم در جایگاه دهم قرار گرفته است.

 

اما بالاترین رتبه در میان تازه واردین به دو نفر تعلق دارد؛ اول، فرانسیس موریس، رییس جدید تیت مدرن، که در کنار نیکلاس سروتا، که به زودی رییس اسبق تیت خواهد بود، در جایگاه پنجم مشترک هستند؛ و نفر دوم، نظریه‌پرداز فمنیست، دونا هاراوی در رتبه ۴۳ دیده می‌شود. هنرمندانی نیز برای نخستین بار در فهرست قرار گرفته‌اند؛ هنرمند جوان بریتانیایی اد اتکینز در رتبه ۵۰، هنرمندان هندی گروه Raqs Media Collective در رتبه ۸۶، و هنرمند اهل افریقای جنوبی،Zanele Muholi  و هنرمند ایسلندی، رنگار کیارتانسن به ترتیب در جایگاه‎های ۹۵ و ۱۰۰ هستند. این لیست به همراه زندگی‌نامه‌ی هنرمندان، روسای موزه‌ها، حامیان هنر، گالری‌دارها، کیوریتورها و مجموعه‌دارهایی که در آن معرفی می‌شوند، تصویری کلی از دنیای هنر معاصر آنگونه که امروزه هست را ارائه می‌کند. ArtReview به عنوان یکی از مجلات پیشرو هنر معاصر در ۱۹۴۹ تاسیس شده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما