اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گالری سیحون میزبان نقاشی‎های سهیلا حقیقت می‎شود.


گالری سیحون اولین نمایشگاه زمستان نود خود را به نقاشی‎های سهیلا حقیقت اختصاص داده است.

سهیلا حقیقت 

به گزارش آکادمی هنر، جمعه دوم دی‎ماه گالری سیحون پذیرای نقاشی‎های سهیلا حقیقت است و این نمایشگاه تا هفتم همین ماه ادامه خواهد داشت. نصرت اله مسلمیان در مقدمه‎ای بر این نمایشگاه آورده است:

«نقاشی‎های سهیلا حقیقت، از متنی پارادوسیکال برخوردار هستند. عناصر موجود در این متن، نشانه‎ها و نمادهایی هستند که هنرمند از آن‎ها در جهت دستیابی به مفهومی هنری و اجتماعی استفاده می‎کند. حضور هم‎زمان سطوح رنگ تخت، خط نوشته‎های فارسی، نقش‎مایه‎ها و طراحی در شکل دادن به این متن پارادوسیکال، نقش بسیار مهمی را ایفا می‎کنند.

نقاش در استفاده از خط نوشته‎ها، نگرشی نوستالژیک به خط فارسی به عنوان نمادی فرهنگی، را به نمایش نمی‎گذارد. اصلی‎ترین دلیل حضور آن‎ها، انتقال مفاهیم و تجربه‎ی زیسته هنرمند است. شیوۀ نوشتاری این خطوط به گونه‎ای است که در اغلب موارد از نظم همیشگی خود خارج می‎شوند و خواندن و دریافت معنا را برای مخاطب مشکل می‎کنند. این تمهید هوشمندانه‎ای است که به جای انتقال سریع معنا، مخاطب اثر را به تلاش بیشتر جهت دریافت معنا ترغیب می‎کند.

در آثار ارائه نشده، اهمیت فرم والا به گونه‎ای به نفع محوریت تفکر و مفهوم به حاشیه رانده شده و نقاش با استفاده تز رنگ‎های استعاری و کم‎رنگ کردن فرم، بیشتر به انتقال دل‎مشغولی های خود وفادار مانده است. این آثار موقعیتی برزخی را به نمایش می‎گذارند و آینده نشان خواهد داد که نقاش چه گرایشی را عمده کرده و به کار خود ادامه خواهد داد.

سهیلا حقیقت، نقاشی موفق و پر تلاش است که در سال‎های اخیر همواره با ارائه آثار خود، نشان داده است که بیان هنری، بدون درک موقعییت امکان پذیر نمی‎باشد. نقاش در مسیر خلق آثار خود، بیشتر ار آنکه نگران دستیابی به بیانی رادیکالی باشد، به انتقال تجربه زیسته خود وفادار مانده است.»

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما