اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاهی از نقاشی‌های مارچین ماچیوفسکی

 

 

گالری تادیوس روپک سومین نمایشگاه انفرادی خود با هنرمند لهستانی مارچین ماچیوفسکی را برگزار می کند.


بخ گزارش بخش تجسمی اکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری، ماچیوفسکی ناظر باهوش زندگی مدرن است. او صحنه‌های ظاهرا بی‌اهمیت، عکس‌های فراموش شده در آرشیو‌ها و نشریات قدیمی را به نقاشی‌های رئالیستی تبدیل می‌کند. در کار او شتاب دنیای فرار تصویری عکاسانه بواسطه‌ی فرآیند موازی نقاشی کاسته می‌شود. در فرآیند همیشگی ساده کردن و مختصر کردن، او جلوه‌ی کمیک استریپ وار و گاهی عجولانه را با سبکی نرم و وسواسی، در جاهایی با رنگ ضخیم، تقریبا یادآور کارهای اساتید قدیم، ترکیب می‌کند.

 

عنوان نمایشگاه، «رنگ‌های مات»، به گفته‌ی هنرمند، هم به پالت رنگی او برای این کارهای جدید اشاره دارد، و هم به دیدگاه او نسبت به شرایط حال حاضر سیاست‌های جهانی. در این مجموعه‌ی جدید او شعارهای سیاسی که حین کار از رادیو می‌شنود را با نقشمایه‌هایی برگرفته از زندگی روزمره‌اش و یا حوزه‌ی جهان هنر در می‌آمیزد؛ بیانیه‌های سیاسی برای ماچیوفسکی مثل حرف‌های کلیشه‌ای یک منتقد هنری هستند. اینجا، تاثیر متقابل لفاظی‌های سیاسی و عمل هنری و ادغام آنها مضمون مکرر است، و دغدغه‌های شخصی کم اهمیت با مضامین اساسی سیاسی ترکیب می‌شوند. در کار ماچیوفسکی صحنه‌های روزمره از دنیای هنر کراکوف با آیکون‌های تاریخ هنری، که آنها را با تحسین می‌نگرد و می‌کوشد در نقاشی‌هایش باز تولید کند، در کنار هم قرار می‌گیرند.

 

مارچین ماچیوفسکی در منطقه‌ای نزدیک کراکوف(۱۹۷۴) به دنیا آمده است. وی از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ در دانشگاه پلی تکنیک معماری خواند و تا ۲۰۰۱ در رشته‌ی هنرهای گرافیک در آکادمی هنرهای زیبای کراکوف تحصیل نمود. در کنار چهار هنرمند دیگر، او از پایه‌گذاران «گروه خوب» بود که اسطوره‌ی هنرمند به عنوان یک نابغه‌ی خلاق را انکار می‌کرد، و قدرت هنر برای تغییر جامعه را به پرسش می‌کشید. وی هم اکنون در کراکوف زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما