اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه آثار جدید مارکوس هاروی؛ نقاش چهره‌ی قاتل بدنام کودکان؛ مایرا هیندلی

 

 

مارکوس هاروی، که در زمره‌ی هنرمندان مرتبط با «جنبش هنرمندان جوان بریتانیایی» است، نخستین بار برای نمایش چهره‌ی قاتل بدنام کودکان، مایرا هیندلی، در نمایشگاه جنجالی Sensation در ۱۹۹۷ به شهرت رسید.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، کار او پرتره‌ی بزرگ تک‌رنگی بود که از دور به نظر می‌رسید تنها نسخه‌ی نقاشی‌شده‌ای‌ از روی تصویر مشهور هیندلی جنایتکار در رسانه‌ها باشد، اما وقتی نزدیک‌تر می‌رفتی، مشخص می‌شد که کار در واقع از اثر دست کودکان تشکیل شده است. برای نمایشگاه انفرادی اخیرش، هاروی منتخبی از آثار جدید در مدیوم‌های متنوع را ارائه داده که استمرار پژوهش‌های هنرمند در مورد تصورات ما از بریتانیایی‌بودن است که امروزه، بیش از همیشه، در برابر بحرانی هویتی مطرح می‌شود.

 

اکنون برای سال‌های متوالی، هاروی در کارش تصورات ما از آیکون‌های بریتانیایی را مورد کنکاش قرار داده است؛ از تاچر تا تونی بلر، و همچنین نمادهای عامه‌پسند‌تر، از خالکوبی‌ها، تا زلم‌زیمبوهای سمساری‌ها. اغلب این ایده‌ها در قالب مجسمه‌های برنزی فوق‌العاده‌ی او ادغام می‌شوند؛ گویی یک نیروی گریز از مرکز مغناطیسی نیم‌تنه‌های تاچر، کلاهخود پلیس‌ها، نماد مونث جزایر بریتانیا، کشتی‌های گالیون و دیگر خرده‌ریزهای مربوط به دریانوردی را به سمت هم کشیده و در کنار هم قرار داده است. هاروی همچنین به تصورات پذیرفته‌شده از مردانگی می‌پردازد.

 

در فرایند پوشاندن عکس با تصاویری از زنان برهنه، کَشتی و دیگر تصاویر دریایی، او مجموعه‌ای از نقشمایه‌های ملی کلیشه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد. این نقاشی‌های رنگ روغنی روی عکس به قول هنرمند «تعمقی در مورد تصویر و واقعیت هستند. با نقاشی‌کردن روی عکس‌هایی از افراد حقیقی، آنها روایت نقاشی را بر خود دارند؛ که پیوند‌دادن تاریخ هنر با شکل پیش پا افتاده‌تری از فرهنگ [یعنی خالکوبی] است.» مارکوس هاروی در لیدز متولد شده و در کالج هنر لیدز و کالج گلداسمیتز تحصیل کرده است. هاروی یکی از موسسین مدرسه، گالری و مجله‌ی Turps است که به نقاشی اختصاص دارد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما