اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

بررسی هنر و شخصیت هنری آیدین آغداشلو در "هنر فردا"


دومین شماره فصلنامه "هنر فردا" ، مجله تحلیلی هنر معاصر منتشر شد. هنر فردا در این شماره پرونده‌ای به بررسی هنر و شخصیت چندلایه هنری آیدین آغداشلو اختصاص داده است. در این بخش که "پرونده هنرمند" نام دارد، تحلیلی بر مجموعه‌های مختلف آثار این هنرمند همراه با گفته‌های خود هنرمند منتشر شده است. تحلیل‌های این بخش نوشته منتقدان و نویسندگانی چون بابک احمدی، بهنام کامرانی و علیرضا سمیع آذر است.


در بخش "هنر و حافظه جمعی"، مقالات ارزشمندی از ادوارد لوسی اسمیت، نیلوفر فرخ، شرون پارکر، علیرضا سمیع آذر و ... به چشم می‌خورد و گفتگوی مربوط به موضوع بحث این شماره با کریستیان بولتانسکی صورت گرفته است. بخش "معرفی هنرمند" این بار به آثار و خط مشی‌های دو هنرمند ایرانی، مهدی فرهادیان و ندا رضوی پور اختصاص دارد.


در بخش نقد کتاب، کتاب اوج و افول مدرنیسم(اولین جلد از مجموعه تاریخ هنر معاصر جهان) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
بخش گزارش، مجموعه‌ای از مطالب تحلیلی و انتقادی از نمایشگاه ها و رویدادهای فصل گذشته ایران، منطقه و جهان را پیش روی خوانندگان قرار می‌دهد. دوره‌های مختلف آثار پرویز تناولی(شخصیت کلیدی جریان هنری سقاخانه) همراه با تحلیل مارکت هر مجموعه در بخش "اقتصاد هنر" مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش همچنین تحلیل هایی از مارکت هنر ایران، منطقه و جهان گنجانده شده است.
حمید کشمیرشکن در بخشی از سرمقاله این شماره "هنر فردا" می‌نویسد :" موضوع مورد بحث در این شماره هنر فردا، "هنر و حافظه" جمعی است. می‌توان تا اندازه‌ای حافظه جمعی را به عنوان عامل اصلی در فرآیند ساخت یک جامعه دانست. این عامل درعین حال می تواند به عنوان شکل دهنده فرهنگ معاصر به وسیله گردآوری جمع کثیری از روایت های فردی عمل کند."
در این شماره درکنار نویسندگانی که نامشان ذکر شد ، منتقدان و نویسندگانی چون آیدا فروتن ، علی اتحاد ، باوند بهپور، پرویز براتی، بهرنگ بقایی، حسین عبدالهاشم پور، کاوه رستگار و ... نظرات و دیدگاه‌های خود را در موضوعات مختلف به رشته تحریر در آورده اند.


"هنر فردا " با هدف اصلی معرفی و حمایت هنر معاصر ایران و منطقه خاورمیانه؛ محملی است برای پژوهش و مکاشفه بصری، پاسخی است به نیاز علمی جامعه هنری در حیطه نقد تخصصی و شناخت عمومی هنر. این نشریه به دو زبان انگلیسی و فارسی جمعي از نخبگان و چهره‌هاي دانشگاهي هنر ازجمله حميد كشمير‌شكن به عنوان سردبير، عليرضا سميع‌آذر، حميد سِوِري، محمدباقر ضيايي و بهنام كامراني را به عنوان اعضای شورای نویسندگان همراه دارد .


"هنر فردا " بر آن است تا هم در پهنه ملی و هم در عرصه جهانی، صدایی خاص باشد و همزمان فضایی برای تعامل کارشناسان و اهل فن فراهم آورد. این نشریه قصد دارد تا در حد توان به شکلی حرفه‌ای ، فرصتی برای ارائه و تبادل افکار و آثار هنرمندان، مورخان هنر، نمایشگاه‌گردانان و دیگر اعضای جامعه هنری منطقه فراهم کند.


هر شماره از مجله به موضوعی خاص اختصاص دارد. «معاصر بودن در هنر: ویژگی‌ها و مصداق‌ها» موضوع نخستین شماره از مجموعه جدید هنر فردا بود که در بخش‌های مختلف، بویژه بخش «مقالات»، به بحث گذاشته شد. محققان، مورخان و منتقدان هنری از داخل و خارج از مرزهای ایران، در قالب مطالعات موردی، چگونگی را‌ه‌یابی و تبیین موقعیت معاصر در تجربه هنر بصری را تحلیل کردند. در آن شماره نويسندگان و صاحب نظران مجرب ايراني و خارجي همجون ادواردلوسي اسميت، آيدين آغداشلو، رويين پاكباز، حميد سوري، عليرضا سميع آذر، داريوش شايگان، بهنام كامراني، نصرت‌الله مسلميان، كاترين ميه و ... مقالات و يادداشت‌هاي متنوعي به رشته تحرير درآورند.


فصلنامه هنر فردا شامل بخشهای مختلف دیگری چون: گفتگو، پرونده هنرمند، معرفی هنرمند نوخاسته، نقد و معرفی کتاب و پایگاه‌های اینترنتی، گزارش و رویدادهای بلند و کوتاه داخلی و خارجی، مرور نمایشگاه‌ها و اقتصاد هنر است.


در بخش گفتگو در هر شماره خوانندگان با یک هنرمند بین‌المللی آشنا خواهند شد. پرونده هنرمند مربوط به یکی از هنرمندان تاثیر گذار تاریخ هنر ایران است و به تحلیل و بررسی آثار وی می‌پردازد. در بخش هنرمند نوخاسته، هنرمندان جوانی که در عرصه هنر معاصر تلاش می‌کنند در ایران، منطقه و جهان معرفی می‌شوند.


این نشریه تریبونی برای بیان اندیشه‌های معاصر در زمینه نقد و تحلیل هنر ایران، منطقه و جهان خواهد بود.
 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما