اختصاصی

آخرین نقد آثار

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
ردپایی از عشق / یادداشتی بر فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیا
  فیلم "چ" عارفانه‌ترين نگاه ابراهیم حاتمی کیا به مقولة جنگ است. تصویری که بیش از آن که برگرفته از نگاهی دو سویه به این شخصیت تاریخی باشد، دغدغه فیلمساز برای تاباندن چهرة انسانی به چگونه زیستن و جرعة ناب آن، یعنی شهادت است. ادامه مطلب: ردپایی از عشق / یادداشتی بر فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیا اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
قهرمانان سخن / پیوند شعر با بازی‌های المپیک
  توضیح مترجم: این مقاله در تابستان سال 2012، همزمان با برگزاری مسابقات المپیک لندن در روزنامۀ «نیویورک تایمز» به‌چاپ رسید و همان وقت هم ترجمه شد، با این حال فرصت انتشار پیدا نکرد. از آن‌جا که برگزاری مسابقات المپیک تابستانی بهانه‌ای برای نویسندۀ مقاله فراهم کرده بود تا از رابطۀ ادبیات با ورزش (و بالاخص بازی‌های المپیک) در تاریخ مغرب‌زمین بنویسد، فکر کردیم که برگزاری مسابقات المپیک زمستانی می‌توا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
پس از صدای لا اله الا الله پشت تابوت، این‌بار همه برای خرما و حلوا آمده‌اند
  چندی پیش که دعوای حوصله سر بر خانه سینمای 1 و 2، وزارت ارشاد اسبق و پیشنهادات آن‌ها به معاونت سینمایی جدید را مورد نقد قرار دادم –که مطلب را در اینجا می‌توانید مطالعه کنید- این‌بار گویا خود سینماگران و مدیران جدید نیز قبول کرده‌اند که همه چیز از دست رفته و اوضاع از آسیب‌شناسی خطیرتر است.   ادامه مطلب: پس از صدای لا اله الا الله پشت تابوت، این‌بار همه برای خرما و حلوا آمده‌اند اضافه کردن دید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
به نام گرگور، به کامِ مادر، خواهر و پدر / تمثیلِ مسخ شدگی و نهاد خانواده
  «تمثیل روایتی است به شعر یا نثر که مفهوم واقعی آن از طریق برگرداندن اشخاص و حوادث به صورت‌هایی غیر از آن‌چه در ظاهر دارند، به دست می¬آید. تمثیل را به دو نوع تقسیم کرده اند: 1. تمثیل سیاسی تاریخی. 2. تمثیل فکری که در آن شخصیت¬ها نشان¬دهندهء مفاهیم مجردند.» ادامه مطلب: به نام گرگور، به کامِ مادر، خواهر و پدر / تمثیلِ مسخ شدگی و نهاد خانواده اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
مرز جهل و عقلی که با آن روبه‌رو هستیم
  در زبان فارسی جهل (ضد علم) معادل نادانی است. از این‌رو فردی که علم ندارد جاهل یا نادان خوانده می‌شود. در دین ما خداوند در قرآن کریم در آیات متعدد مومنین را به عقل‌گرایی و پرهیز از جهالت فراخوانده است.[1]  امام رضا (ع) در این مورد فرموده است: «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ؛ دوست هر انسانی عقل او و دشمن او جهل او است».[2] مرز جهل و عقل آن‌قدر در دین ما اهمیت دارد که در ط
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
جاده‌ای بی‌انتها / نگاهی به فیلم «خسته نباشید»
  اولین مواجهه با فیلم خسته نباشید برخلاف تصور، حیرت از کشف تصاویری است گرم و سوزان هم‌چون کویر مانده در جلوه‌گاه قاب‌هایی آسمانی. در ابتدای فیلم، نمایی زیبا از حرکت دوربین به سمت خیال ذهنی ماریا و رفتن به خاطرات کودکی، سرخط سفری سخت و شیرین می‌گردد جهت یافتن گمشده‌ای به وسعت سرزمین مادری. ادامه مطلب: جاده‌ای بی‌انتها / نگاهی به فیلم «خسته نباشید» (1) دیدگاه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
مروری بر نمایشگاه «فروغ فرخزادِ» شقایق شجایان در گالری آران پلاس رولکس
خب البته این گالری نسبتا جدید برای نمایش دادن آثار تجسمی فضای واقعاً خاصی است . منظور این که، بانیان این فضا کاملاً در خلاف جهتی که این روزها به طور معمول به عنوان شرایط «خوب» نمایش اثر هنری تعریف می‌شود حرکت کرده‌اند. فضای گالری، حالتی سه گوشه دارد و کمی کوچک‌تر از یک مغازه‌ی معمولی است. تابلوهای شجایان (9 اثر در ابعاد حدوداً 120 در 120) به شکلی نزدیک به هم در ارتفاع های گوناگون به نمایش در آمد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (3 رای)
دنیای پوچ و مصرف زدة امروز در آثار دیوید لاشاپل
دیوید لاشاپل[1] را به سختی می­توان در یک حرفه و شیوه­ی فعالیت جای داد. تنوع آثار و ابزار بیان او مخاطب را شگفت زده می‌کند. او را عکاس تجاری، عکاس هنری، سازنده­ی موزیک ویدئو و سازنده‌ی فیلم و در نهایت یک هنرمند نامیده‌اند. همین عناوین نشان می‌دهد او یک هنرمند فعال است که سعی بر تجربه‌های گوناگون دارد؛ اما شاخه‌ی اصلی پیشه­ی او عکاسی است. ادامه مطلب: دنیای پوچ و مصرف زدة امروز در آثار دیوید لاشاپ

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما