اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایش عکس‌های توماس اشتروث در موزه‌ی Martin-Gropius-Bau

توماس اشتروث

توماس اشتروث در سطح بین‌المللی به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان نسل خود شناخته می‌شود.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل berlinerfestspiele از اکنون برای نخستین بار کارهای او در موزه‌ی Martin-Gropius-Bau به نمایش در آمده است. نمایشگاه حدود ۳۷ عکس بزرگ از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ را در بر می‌گیرد. از ماشین‌آلات تولید صنعتی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و اتاق‌های عمل، و همچنین بناهای عادی یا پارک‌های تفریحی، تصاویر توماس اشتروث این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند که چگونه بلندپروازی و تخیل انسان به واقعیت مکانی و بیرونی تبدیل می‌شود.

 

مجموعه‌ی اخیر هنرمند دستگاه‌ها، ساختارها و ساختمان‌های به شدت پیچیده‌ای را نمایش می‌دهد که معرف اکنون ما هستند، اما معمولا برای عامه‌ی مردم قابل دسترس نیستند. این تصاویر از تلاش‌هایی می‌گویند که برای گسترده‌تر کردن مرزهای آنچه که از نظر فنی امکان‌پذیر است انجام شده، و فراتر رفتن از واقعیات طبیعی از طریق دنیاهای ساختگی و تصنعی. اشتروث تنها مجذوب ساختارهای پیچیده نیست، بلکه همچنین علاقمند به کوشش‌هایی ذهنی است که آنها نشان دهنده‌اش هستند.

 

هنرمند می‌گوید: «می‌خواستم که فرآیند تخیل را مورد بررسی قرار دهم. (…) تنها علاقمند به این هستم که چگونه چیزی که در ابتدا فقط یک فکر بوده است صورت مادی به خود می‌گیرد و به بخشی از واقعیت بدل می‌شود. “تصور کردن چیزی”، این اصطلاح از پیش توانایی مغز برای تصویری فکر کردن را نشان می‌دهد.» عکس‌های پر جزییات اشتروث نشان می‌دهد که این ساختارهای به شدت پیچیده هم ساخته‌ی دست هستند. این دست ساخته‌های انسان، سوالاتی در مورد اینکه چگونه قدرت و تلاش برای دستیابی به آن، در اشیا ثبت و ضبط می‌شود و چگونه در این صورت آنها اهمیت سیاسی می‌یابند را مطرح می‌کنند. این تصاویر، آفرینش، تفسیر و تفسیر مجدد واقعیت، خاطره و تجربه را مورد بررسی قرار می‌دهند. توماس اشتروث(متولد ۱۹۵۴) ابتدا زیر نظر گرهارد ریشتر در زمینه نقاشی آموزش دیده و سپس در آکادمی هنرهای دوسلدورف در زمینه‌ی عکاسی شاگرد برند و هیلا بکر بوده است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما