اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

دوره‌ی آبستره‌ی گرهارد ریختر در گالری فیلیپس

 

گالری فیلیپس نیویورک نمایشگاهی از آثار آبستره‌ و اولیه‌ی گرهارد ریختر را به نمایش گذاشته است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی، گالری فیلیپس نیویورک به تازگی نمایشگاهی از آثار متقدم آبستره‌ی گرهارد ریختر را به نمایش گذاشته است. این دوره‌ای از کار گرهارد ریختر است که این نقاش مسیر خود را به سمت نقاشی آبستره کج کرد. از نظر زمانی این دوره مربوط است به دهه‌ی 60 میلادی. بسیاری از منتقدین تجسمی اعتقاد دارند این دوره یکی از بهترین دوره‌های زندگی هنری گرهارد ریختر محسوب می‌شود.

 

البته آن طوری که کیوریتور این نمایشگاه اعلام کرده در این نمایشگاه چند اثر پرتره‌ی کمتر دیده شده از گرهارد ریختر که وی در اوایل دهه‌ی 70 کشیده بوده هم هست. هر چند در نهایت اولویت با آثار آبستره‌ی متقدم ریختر است. دوره‌ای که به واقع از سال 1968 میلادی در زندگی هنری این نقاش مشهور آلمانی شروع می‌شود و رفته رفته بدل به سبک مورد علاقه‌ی او می‌گردد. 

 

در کاتالوگ این نمایشگاه می‌خوانیم: "گرهارد ریختر را نمی‌توان به هیچ مکتب یا جریان هنری خاصی منسوب کرد، هرچند بسیاری از نزدیکی کارهای او با پاپ آرت یا مینی‌مالیسم، سخن گفته‌اند. خود او در دوره آغازین کار خود (۱۹۶۶) به روشنی گفته بود که از مشی هنری خاصی پیروی نمی‌کند: «من هیچ هدف خاصی ندارم، سیستم و مسیر هنری نمی‌شناسم. هیچ برنامه، سبک و مقصدی ندارم... دوست دارم در پهنه‌ای نامحدود و بی‌کران کار کنم، زیرا از قطعیت، تداوم و تکرار گریزان هستم.» این پرسه‌زنی ریختر در میان و فراسوی مکتب‌ها و جریان‌های هنری نه تنها در مراحل گوناگون کارنامه او، بلکه گاه به صورت همزمان یا موازی نیز دیده می‌شود. مثلا در خلق آثاری با عینیت عکس‌های رئالیستی در کنار کارهایی انتزاعی، رنگ و فرم مطلق.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما