اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برای بار دوم اثری از پیل آرام در حراج تهران

فرامرز پیلارام



نهمین حراج تهران، تیرماه ۹۷ با یکی از آثار نقاشی خط زنده یاد فرامرز پیلارام برگزار خواهد شد.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، یکی از آثار نقاشی‌خط فرامرز پیلارام هنرمند نقاش و خوشنویس در نهمین حراج تهران که تیرماه ۹۷ برگزار می شود، شرکت داده خواهد شد. برآورد قیمت این تابلوی نقاشی خط که سایز آن ۱۰۰ در ۷۰ است و در سال ۱۳۴۸ خلق شده، بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است.



اولین بار۲ اثر از فرامرز پیلارام، بدون عنوان و با متریال رنگ روغن روی بوم و اکریلیک و مرکب روی بوم در اولین حراج تهران (خرداد ۹۱) حضور داشت که با قیمت های ۳۰ و ۴۶ میلیون تومان به فروش رسید.  آثار پیل آرام تاکنون در ۶۶ حراج بین المللی و داخلی از جمله بونامز، ساتبیز و کریستیز شرکت داده شده و همیشه جزو گران ترین آثار فروخته شده بوده است.



فرامرز پیلارام هنرمند نقاش، خوشنویس و از پیشگامان مکتب سقاخانه ایران بود و در آثارش همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بود. در کارهای اولیه اش مُهرهایی را که در قدیم به جای امضا از آن استفاده می کردند، بزرگ نمایی کرد و زمینه ای کتیبه گونه به وجود آورد و در آن نمادهای مذهبی، مانند عَلَم و پنجه را با اشکال هندسی درآمیخت.



او با علاقه و توجه به هنرهای سنّتی ایرانی، نظیر کاشیکاری و در مسیر یافتن راه های نو برای ترکیب بندی ‌های جدید و دریافت این مطلب که خط فارسی، به ویژه نستعلیق، در تلفیق با نقاشی ویژگی ممتازی به تابلوها می بخشد، به آموختن خطاطی در انجمن خوشنویسان پرداخت و مدتی در آنجا تدریس کرد. از آن پس، خط دستمایه اصلی آثار او شد و از این رو از این هنرمند به عنوان یکی از پیشگامان نقاشی خط در ایران یاد می‌شود.



آثار فرامرز پیلارام در بزرگترین موزه های ایران و جهان از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن نیویورک، موزه متروپولیتن نیویورک، بانک پاسارگاد و ... نگهداری می شود.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما