اختصاصی

دکتر مجید رحیمی جعفری

دکتر مجید رحیمی جعفری

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

مجید رحیمی جعفری

در صحنه آغازین مرا به یاد داشته باش Remember Me یک رابطه عاطفی بین مادر و فرزند می‎بینیم که توسط یک دو رگه و یک سیاهپوست پاره می‎شود. مادر به ضرب گلوله جان می‎دهد تا ناامنی ایالات متحده نشان داده شود. حال ده سال گذشته و بازتاب این بی‎امنی‎ها قرار است در لوای مفهومی تزریق شود که در واقعیت در آستانه گذشت یک دهه است.

 

remember me

ادامه مطلب مرا به یاد داشته باش: حریم و امنیت یا سیاست
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

در اولین مواجهه با اثری که به سیره و صورت انبیاء الهی (ع) می‎پردازد یک مسئله اصلی طرح می‎گردد.  مرز بین هنر و واقعیت در خلق چنین آثاری کجاست؟ کدام باید مبنی قرار گیرد تا معقول محسوس شود؟

 

ملک سلیمان

ادامه مطلب وقتی معقول محسوس می‎شود
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

شاهزاده پارسی: شن‎های زمان Prince of Persia: The Sands of Time اقتباسی از یک بازی محبوب کامپیوتری می‎باشد. به همین خاطر در این جستار سعی شده است منطق مورد اشاره در یک بازی کامپیوتری و فیلم را با محوریت شاهزاده پارسی بررسی کنیم. ابتدا با تعریفی از درام تعاملی[1] و مناسبات مذکور این منطق به بحث کشیده و سپس اقتباس فیلم شاهزاده پارسی از این بازی تطبیق داده می‎شود.

 

شاهزاده پارسی: شن های زمان

ادامه مطلب منطق Game و Film در شاهزاده پارسی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

 

داستان‎های برعکس نوشته لیلا صادقی از قصه‎هایی زبان محور تشکیل شده که در کنار عکس‎هایی از جاوید رمضانی و موسیقی داریوش تقی‎پور رنگ و بوی خاصی گرفته است. داستان در دو فصل کاملا متفاوت، یکی به صورت چندرسانه‌ای (مولتی‎مدیا) و دیگری در کتاب روایت می‎شود. خود نویسنده در مورد این ابتکار چنین آورده است: «وقتی از پشت یک پنجره به دنیا نگاه می‎کنیم، همه چیز آن‎قدر غیرواقعی است که دلمان می‎خواهد با یک خرده‎سنگ، شیشه را بشکنیم. با شکستن شیشه باد و بوران می‎زند به صورتمان این یعنی همه چیز آن‎قدر واقعی است که دلمان می‎خواهد دوباره خرده شیشه‎ها گم می‎شوند و هیچ چیز به عقب برنمی‎گردد. بخش اول (لوح فشرده) همان خرده شیشه‎هایی است که در بخش دوم (کتاب) دلمان میخواهد به هم بچسبانیم ...»

 

داستان های برعکس

 

ادامه مطلب تغییر روش؛ از اثر به متن داستان‎های برعکس
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.50 (5 رای)



در اولین برخورد با پیر چنگی مولانا، متوجه سادگی و بی‎پیرایگی لفظی، معانی ژرف ابیات،  آهنگین کردن سخن با استفاده از ادات عربی، به کارگیری تمثیل و قصه و جهان شمول بودن آن می‎شویم، که در لابلای اين نوشتار به اجمال  به آن ها اشاره خواهد شد.

 

موسی و شبان

 

ادامه مطلب تحلیل پیر چنگی مولانا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

 شب.داخلی.خانه سیدرضا «نمایی از پشت درب اتاق عاطفه و امیر(درب بسته است). فضا تنها روشنایی خود را با نور اتاق سیدرضا می گیرد. سکوت خاصی بر خانه حاکم است. دوربین به فضای خالی خانه تراولینگ می‎کند تا اینکه به اتاق سیدرضا می‎رسیم. او مشغول مطالعه درس‎های حوزوی است ... »

ادامه مطلب تحقق معنا در دریایی از غیاب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
 
اردنگی KIck ass 
دنیای شگفت انگیز کامیک بوک‎ها هر نوجوانی را شیفته خود می‎کند. زندگی در رویاها و آرزوها، غوطه‎ور شدن در اعماق همذات پنداری با ابرقهرمان‎ها، لحظات شگفت‎انگیزی را در پی خواهد داشت. اردنگی Kick-Ass با جملاتی در ستایش یکی از ابرقهرمانان کامیک یعنی «مارو» شروع می‎شود. بیش از اینکه شاهد یک فیلم خشونت‎بار باشید، شاهد ادای دین متئو وان کارگردان فیلم به سینمای اقتباس شده از کامیک، ابرقهرمانان و کمپانی مارول می‎باشید.
 
 
ادامه مطلب Kick-Ass در ستایش ابرقهرمان‎ها، کامیک استریپ و مارول
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 هث لجر در تخیلات دکتر پارناسوس

همه چیز با یک اجرا شروع می شود. پرفرمانسی که از مخاطبین میخواهد سفری به ذهن دکتر پارناسوس داشته باشند. شهر غوطه در مستی و خوشگذرانی بی هدف تصویر میشود. هیچ کس بهایی به تماشای یک اجرا نمیدهد. شاید بهتر است اینطور بگوییم که هیچ کس برای انسانیت ارزش قائل نیست. اما هدف از این نمایش چیست؟ پارناسوس برای چه به دنبال نجات انسانهاست؟ برای یافتن این جوابها باید به ذهن و خاطرات او سفری داشته باشیم.

ادامه مطلب انگاره‎های دکتر پارناسوس

تحلیل رویکرد

  • در باب پستی

    مقدمه: "تراکینگ شات کاپو" فرمولی از ژاک ریوت بود که در دستان سرژ دنی و تنی چند از روشنفکران دیگر [در گذر زمان] بدل به اسطوره‌ی سینه‌فیل‌های ارتدوکس ش...

بانک اطلاعات هنری